فهرست مطالب

پژوهش نامه اخلاق
پیاپی 6 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/11/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جایگاه دل در عرفان اسلامی با تکیه بر دیدگاه مولانا
    عبدالرضا محمدحسین زاده، علی عارفی صفحه 3
    در این نوشتار برای درک بهتر مفهوم دل و فهم جایگاه آن در حکمت و عرفان اسلامی به خصوص در اندیشه مولوی، ابتدا قرآن، احادیث و آراء و عقاید بزرگان اندیشه نقل و بررسی شده سپس با تکیه بر اهم ابیاتی که در مثنوی آمده و در آنها از دل و احوال آن سخن رفته، سعی شده است دیدگاه این عارف بزرگ روشن گردد.
    از نتایج مهم گفتار حاضر آن است که دل یا قلب از منظر قرآن و روایات عرفای بزرگ اسلامی، اصل و اساس و همه چیز انسان است، اگر دل نباشد انسان جماد و هیچ است. ارزش انسان در پرداختن به دل و صاحب دل بودن اوست و صاحب دلی انسان در تحصیل انقطاع از اغیار و متوجه کردن قلب به سوی حضرت حق است و ارباب قلوب می دانند که قلب با انقطاع در مقام سلوک مصداق واقعی «عرش رحمان» می گردد.
    کلیدواژگان: دل، قلب، فواد، عرفان، آیات و روایات، حکیمان و عارفان
  • بررسی مقایسه ای نیازگزینی کاذب در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان و دانشگاه اصفهان
    مجتبی فیضی، محمود نصیری صفحه 4
    این پژوهش به بررسی نیازگزینی کاذب در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان و دانشگاه اصفهان می پردازد. پژوهش، کاربردی و مقایسه ای بوده، از روش توصیفی پیمایشی در آن استفاده شده است.
    بررسی ها نشان داد که دیدگاه دانشجویان دو دانشگاه در زمینه تامین نیازها با معیارهای دینی تا حد زیادی همخوانی دارد و شناسایی و معرفی نیازهای صادق گام موثری در حفظ نسل جوان از آسیب های این دوران بشمار می آید.
    کلیدواژگان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان، دانشگاه اصفهان، نیازهای صادق، نیازهای کاذب، دانشجو، جوان، الگو، هویت
  • جلیل تجلیل صفحه 9
    معرفت الهی در هستی نبی اکرم| را می توان در آئینه آیات قرآن، روایات معصومین^ و سخن اهل معرفت از جمله شاعران اهل معنا یافت؛ این معرفت در قالب بیان اوصاف نبی اکرم| متجلی و بازگو شده است.
    صحابه رسول خدا| مثل ابن عباس و بخصوص امیرمومنان علی× جلوه ای از سیمای پرفروغ نبی اکرم| را در کلمات و جملات خود منعکس کرده اند، سیمایی که در آن لحظه های پربار عبادت و عرفان و بندگی و نور و تابندگی و همراهی و هم نوایی با فرشتگان الهی در آن منعکس شده است.
    مولوی، سعدی، خاقانی، نظامی و سنایی از جمله شاعرانی اند که شرح این عاشقی و مشتاقی و دلدادگی را در اشعار خود بیان کرده اند.
    کلیدواژگان: پیامبر اکرم|، صفات الهی، اخلاق نبوی، معرفت الهی
  • عبدالحسین خسروپناه صفحه 23
    این مقاله ضمن پرداختن به چیستی تصوف به تبیین واژه صوفی اشاره دارد و فرایند آن، یعنی تصوف اهل سنت معارض با اهل بیت و تصوف سنی شیعه و تصوف شیعه را بیان می کند. به جهت گستردگی فرقه های صوفیه، در این مقاله تنها به تحلیل دو فرقه شایع و رایج آن یعنی فرقه ذهبیه و فرقه نعمت اللهیه گنابادیه پرداخته شده است. اعتقاد به ولایت مطلقه اقطاب، اعتقاد به مهدویت نوعیه، بدعت گذاری در مالیات اسلامی، غلو نسبت به امام علی(ع) و اقطاب سلسله و نیز فاش کردن برخی دروغ ها و منسوب کردن علمای شیعه به خود از جمله عقاید مورد نقد این نوشتار است. فتاوای فقهای شیعه درباره تصوف بخش پایانی این مقاله می باشد.
    کلیدواژگان: تصوف، فرقه های صوفیه، فرقه ذهبیه، فرقه نعمت اللهیه
  • محمد جواد رحمانی صفحه 97
    در آموزه های تربیتی قرآن وقایع بی نظیری چون بیداری فطرت انسان در گرفتاری ها، ایمان سحره فرعون، یقین و اطمینان حضرت ابراهیم(ع) و... بیان شده که بیانگر سیر انفسی و معنوی و حاکی از اندیشیدن در اعماق وجودی و فطرت خداجوی بشر است.
    در این سیر، برخلاف سیر و سلوک عارفانه، حجاب های ظاهری و باطنی سریع از بین رفته و اثر کشف حقیقت در آدمی آشکار می گردد و اثربخشی آن به مراتب دینی انسان ها وابسته است و آثار عملی آن نقش تربیتی ارزشمندی در هدایت و سعادت آدمی دارد.
    پژوهش حاضر به بررسی سیر انفسی و ویژگی های آن در قرآن و تفاوت های آن با سیر و سلوک می پردازد.
    کلیدواژگان: سیر انفسی، عرفان، فطرت، قرآن، اسلام
  • حسین روحانی نژاد صفحه 121
    روش عرفان، شهودی و کشفی است و سلامت روش خود را که همان تصفیه روح و ریاضت نفس می باشد، متعهد است. صمت و کم گفتن و گزیده گویی، جوع و گرسنگی معتدل و سودمند، سهر و بیداری و کم خوابی، خلوت، دوام ذکر خدا، از راه های ریاضت مشروع به شمار می آیند. ریاضت باید روشمند و مستمر باشد تا سودمند و نافع باشد.
    خدمت کردن به نفس، صیانت آن از لذت ها و اندوخته های دنیایی و ریاضت آن به علوم و حکم و واداشتن آن به نهایت تلاش و کوشش در عبادات و طاعات است. البته ریاضت در هر شرایطی به ثمر نمی نشیند و سودمند نمی افتد. ریاضتی سودمند و موثر واقع می شود که بر پایه بیداری و آگاهی استوار باشد.
    عرفای اسلام برای سیر و سلوک انسان، منازلی را قائل شده اند که اصول و امهات آنها ده منزل است و هر منزل و مقامی دارای ده باب است که در مجموع به صد باب بالغ می شوند.
    کلیدواژگان: تهذیب نفس، ریاضت، ریاضت عامه، ریاضت خاصه، ریاضت خاص الخاصه
  • محمد جواد رودگر صفحه 151
    مقاله حاضر پیرامون نقش و ضرورت استاد سلوکی و راهنمای راه معنوی در طی مقامات عرفانی یا سیر و سلوک پژوهش و پردازش نموده است و استاد را به دو قسم الف) استاد خاص ب) استاد عام تقسیم نمود.
    پس از آن در خصوص شرایط علمی و عملی استاد و راهنما، ویژگی های مرید و شاگرد طریق الهی و فواید و محاسن داشتن استاد خبیر، فانی فی الله ، مجتهد و فقیه در شریعت، موید از سوی خدا سبحان و عنایات انسان کامل معصوم(ع) بحث و بررسی کرده است.
    نوشتار پیش رو بیانگر آن است که بدون استاد آگاه و بصیر که اسلام شناس و عرفان شناس باشد و شریعت را مغزای سلوک الی الله قرار دهد و توحید و ولایت را بنیاد و ریشه عرفان حقیقی بداند و خودتسلیم ولایت باشد امکان پذیر نیست و منهای چنین راهنمایان رفتن مخاطرات و مهالک راه را افزون و خطر سقوط و هبوط را بیشتر خواهد کرد.
    کلیدواژگان: عرفان، عرفان عملی، استاد عام و خاص، شریعت، سیر و سلوک، رهنما
|
  • The importance of human heart in Islamic mysticism with an emphasis on Mawlana's view
    Abdoreza Mohammad Hoseinzadeh, Ali Arefi Page 3
    In this paper, Islamic religious texts along with the views of Muslim great scholars have been surveyed at first and then, relying on his poems, Mawlana‘s view on the field has been made clear. As is understood by Quranic and traditional texts and also by the views of great Muslim mystics, heart is of a fundamental and vital part in human inner life and perception to such an extent that without heart man would be nothing. Man is mystically evaluated according to the heart. By the help of heart man is able to become an example for Divine throne, if cuting it off from all other than God and centering only on Him.
    Keywords: Heart, inner life, mysticism, verses, tradition, sages, mystics
  • The students in azad university of Falavarjan and Esfahan University
    Mojtaba Feizi, Mahmood Nasiri Page 4
    In this paper, false-need-choosing among the students in azad university of Falavarjan and Esfahan University has been comparatively studied. The study has performed in a descriptive manner. As has been made clear, the students of both universities are of much harmony in satisfying their needs by the help of religious standards. As is shown, recognizing and introducing true needs can be counted as an effective agent for keeping young generation against damages.
    Keywords: Falavarjan Azad University, Esfahan University, false needs, true needs, university students, young, example, identity
  • Jalil Tajlil Page 9
    Divine awareness in the nobler Prophet can be find in Quranic verses, traditions, and the speeches of those of inner knowledge including the poets of mysticism; the awareness has been manifested in the existence of the nobler Prophet. The companions of the Prophet such as ibn Abbas and, in particular, Amir-e mo‘amenan, commander of the believers, Ali (a) have shown a manifestation of the Prophet‘s illuminative visage in their own statements; the visage that in frutful moments of worshipping God, the light, brightness and accompanying with Divine angels have been manifested in it. Mawlavi, Sa‘di, Khaqani, Nezami, and Sanaie can be counted among those poets who have presented this brightness of the existence of the nobler Prophet in their poems.
    Keywords: The nobler Prophet, Divine attributes, Prophetic ethic, Divine perception
  • Abdolhosein Khosrowpanah Page 23
    The nature of traditional Sûfism, a mystical movement in Islam, has been put forward in this paper to be introduced. The meaning of the word Sûffi has been presented at first and then different branches of Islamic Sûfism have been taken into consideration. The first Sunni mystical movement against the Household of the Prophet has been established by Othmân ibn Sharîk Kûfî known as Abû Hâshim Kûfî. It is the movement referred to by Jâmî, in Nafahât aluns, and Qushîrî, two great Sûffi scholars. Abû Ĥâshim wore the same woolen clothes as monks and propagated the theory of unity and incarnation, hulûl. In the time following Abû Yazîd Basþâmî, he propagated the sects of Yazîdiyeh, Basþâmiyeh and Shaþâriyeh. The sects Juneydiyeh, Nûriyeh, Kharâziyeh, Þeyfûriyeh, Qassâriyeh, Suĥeyliyeh, Naqshbandiyeh and Dhahabiyeh were founded by Abul Qâsim Juneyd ibn Muĥammad Baghdâdî, Aĥmad ibn Muĥammad Nûrî, Abû Sad Kharâzand, Bâyazîd Siþfûr ibn ّÎsâ Basþâmî, Ĥamdûn ibn Aĥmad Ammârih Qassâr, Suĥeyl ibn Abdullâh Tustarî, Ibrâhîm Adham and Maّrûf Karkhî respectively. This paper has studied two common mystical sects of Dhahabiyeh and Nimatullâhi Gunâbâdiyeh. Some basic teachings of the sects such as absolute leadership of the Aqþâb, typical Mahdaviyat, heresy in Islamic tax and exaggeration toward Imâm Ali and the Aqþâb of dynasty have been critically studied. In addition, some false claims of the mystics on their connection to Shiite scholars have been rejected and finally some religious edicts of Shiite jurisprudents on Sufism have been mentioned.
    Keywords: Sufism, sects of Sufism, dhaĥabiyeh, Niamatullâhiyeh, Islamic mystical sects
  • M.J.Rahmani Page 97
    In the educational principles of The Holy Quran,many interesting and genuine events such as the awakening of the soul in the face of adversities, the belief of the Pharaoh’s magicians, Abraham’s assurance and trust, and many others have been stated that all indicate a spiritual journey which is a sign of man’s deep thinking and his God-seeking nature.In this inner journey, the overt and covert coverings of truth are taken away sooner in contrast with mystical methods and ways. and the result of the uncovering of truth in human becomes clear which its effectiveness depends on the rates of individuals’ beliefs and its practical implications does have great educational impacts in helping and leading human beings. The present study investigates spiritual journey and its features in the Quran and also its difference with mystical experiences and ways.
    Keywords: Spritual Journey, mysticism, human nature, Quran, Islam
  • Hosein Roohani Nejad Page 121
    Mystical method is known to be intuitive and the safety of the method consists in purifying human soul and asceticism. The least possible speaking, eating and sleeping and loneliness and continual mentioning memory of God have been regarded as safe methods for lawful asceticism. Asceticism should be performed methodically and permanently: in this way it would be useful. In mysticism, protecting human soul against earthly pleasures and properties, putting it in hardness by practicing science and theosophy and causing it perform worships permanently have been known useful for it to be developed. It should be stated that asceticism can be useful only when based on awareness. Muslim mystics have considered spiritual journey of some stations. The basic stations have been numbered ten stations, each one being of ten entrances.
    Keywords: Soul purification, asceticism, general asceticism, particular asceticism, particularly particular asceticism
  • Mohammad Javad Roodgar Page 151
    Then scientific and practical characteristics of a mystical master and disciple have been taken into consideration. Moreover a disciple’s advantages of holding an aware and mujtahid master supported by God and innocent perfect man has been studied. In practical mysticism, the essential purpose of man has been taken as deification and approximation to God. It should be reminded that only under the spiritual and cognitional guidance of the Divine perfect man and his true learned disciples, such a high purpose would be attainable. The author, thus, intended to show the straight path of spiritual journey, introduce the cases of ought and ought not of mysticism, criticize disciple and master’s relationship and refer to the effects arose in associating the great men of Quran and mysticism. And consequently it has been proved that treading spiritual path without a deeply religious learned master may never be possible; a master who, having understood monotheism and Divine leadership well, has based his mystical view on them and made himself fully committed to Divine leadership. Otherwise the wayfarer surely would go stray and fall.
    Keywords: practical mysticism, particular, general master, religion, spiritual journey, spiritual guide